shampoo

آداب دینی همبستری

 

رعایت بهداشت در تمام عرصه های زندگی، امری مطلوب، مفید و موردسفارش خردمندان و پزشکان و بزرگان اخلاقی است. رعایت بهداشت درآمیزش جنسی نیز علاوه بر حفظ سلامتی روحی و روانی، باعث لذت بیشتر ازارتباط جنسی می گردد. در این قسمت به نمونه هایی از بهداشت جنسی اشاره می کنیم:

۱.مسواک زدن

مسواک علاوه بر اینکه لثه ها را قوی و دندان ها را سفید و پاکیزه می کند، باعث خوشبویی و پاکی دهان می شود. همچنین مسواک زدن پاداش معنوی نیزداشته و ثواب عبادات را افزایش می دهد. حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «مسواک باعث پاکی دهان و رضایت پروردگار می شود».

پیامبر گرامی اسلام فرمودند: «برای هر چیزی پاک کننده ای است و دهان با مسواک زدن پاک می شود».

امام صادق علیه السلام فرمودند: «مسواک زدن دوازده فایده دارد؛ از سنّت پیامبران است، باعث پاکی دهان می شود، چشم را نورانی می کند، باعث رضایت پروردگار است، بلغم را دفع می کند، حافظه را قوی می نماید، دندان را سفید می کند، ثواب اعمال را زیاد می کند، پوسیدگی راکم می کند لثه را قوی می نماید، اشتهاء را زیاد می کند و باعث خشنودی ملائکه می شود».

امام صادق علیه السلام همچنین فرمودند: «دو رکعت نماز با مسواک، از هفتاد رکعت نماز که بدون مسواک زدن خوانده شود، برتر است».

وقتی همسران با دهانی خوشبو، دندانی سفید و حالتی معنوی با همدیگرآمیزش می کنند، جذابیت آنان بیشتر شده و روابط آنان صمیمی تر، پایدارتر وزیباتر خواهد بود. برعکس اگر این مسایل بهداشتی رعایت نشود، ممکن است به خاطر کثیفی و بدبویی دهان، از همدیگر متنفر شوند.

۲.حمام و نظافت

آراستگی و نظافت از ویژگی هایی است که هر فردی که سالم و بهنجاراست آن را دوست دارد. کمتر کسی پیدا می شود که از زیبایی، تمیزی و ظاهری آراسته و خوشبو لذت نبرد. این امر در روابط همسران از اهمیتی دوچندان برخوردار است زیرا آنها سالیان زیادی به طور عمیق و بسیار نزدیک بایکدیگر مواجه هستند. اگرچنانچه از آراستگی و طراوت برخوردار نباشندکم کم به یکدیگر کم رغبت می شوند؛ لذا توصیه می شود تا همسران چه مرد وچه زن، خود را آراسته و تمیز نگه دارند. سعی کنند قبل از آمیزش جنسی به حمام رفته و بدن خود را با صابون و آب نیمه گرم شستشو دهند؛ موهای زاید را زائل کنند، عرق و بوی نامطبوع را از خود دور نمایند. اگر چنانچه همسری به مسایل نظافتی اهمیت ندهد به ویژه خانم ها که مسایل حیض، نفاس و استحاضه دارند، این امر علاوه بر ضررهای جسمانی و بهداشتی، باعث تنفرهمسر شده و میل جنسی و علاقه مندی روحی، کاهش می یابد.

مرد و زن باید آلت تناسلی خود را تمیز کنند، صورت و بدن خود رااصلاح نمایند تا جذابیت جنسی داشته باشند و برای همسر مسرت بخش باشند.

آلت جنسی زن بسیار حساس است و میکروب های زیادی در آن جمع می شود، لذا شستشو و خوشبو کردن آن، مطلوب است.

نکته ای که ذکر آن ضروری است اینکه اگر چه دخول در دُبر (پشت زن) کراهت شدید دارد و کاری ناپسند و مضر است ولی اگر مردی این کار را کرد، می باید آلت خود را کاملًا شستشو دهد و بدون تمیز کردن در مهبل (جلوی زن) وارد نکند زیرا مقعد زن، میکروب های زیادی دارد.

۳.پرهیز از آمیزش با شکم پُر

یکی دیگر از دستورات بهداشتی آمیزش جنسی این است که با شکم پرآمیزش نشود. وقتی غذا وارد معده می شود به فاصله کمی تحت تأثیر دستگاه گوارش قرار گرفته و تغییراتی در آن صورت می گیرد. در این موقع بیشترتوان مندی های بدن به امر گوارش متمرکز می شود و بدن یک نوع سستی ورخوت پیدا می کند که آماده انجام فعالیت جنسی نمی باشد.

در آموزه ها و تعالیم آسمانی نیز از آمیزش کردن در حالی که شکم پر است، نهی شده و توصیه گردیده در حالی که بدن راحت است و فشار معده وجودندارد، آمیزش انجام شود.

امام صادق علیه السلام می فرماید: «سه چیز به بدن انسان صدمه و زیان می رساند؛ حمام رفتن در حال سیری و پر بودن شکم، نزدیکی با همسر با شکم پر و همبستری با پیرزنان فرتوت ومسن».

نکته ای که بیان آن خالی از لطف نیست این است که اغلب زنان اعتقاددارند هم آغوشی باید شب هنگام و در تاریکی رخ دهد، البته تا حدی حق باآنهاست چون این تلقی به حیای ذاتی زنان بر می گردد و در فصل اول همین کتاب به این بحث اشاره گردید.

  1. پرهیز از آمیزش ایستاده

بعضی از افراد به ویژه کسانی که رفتار ناهنجار دارند گاهی اوقات به طورایستاده عمل جماع را انجام می دهند. این عمل شاید در یکی دو بار اولیه ضرری نداشته باشد ولی وقتی به طور دایمی باشد، ضررهایی در پی می آورد.

پیامبر گرامی اسلام در این باره می فرمایند: «ایستاده جماع و آمیزش نکنید. به درستی که این کار مثل کار الاغ است».

برخی روش های کام جویی به طور غیرطبیعی انجام می گیرد و پیامدهای ناخوشایند و تنفرآمیز به دنبال دارد مانند آلوده شدن دهان و بدن زن به منی مرد و یا همبستر شدن با همسر از پشت و مقعد که آسیب هایی را به دنبال دارد؛ مانند:

الف. مهم ترین عارضه ای که مجامعت از طریق مقعد برای زن دارد این است که چون لذت حقیقی جنسی برای زن از طریق مقاربت از فرج و مجرای تناسلی حاصل می شود نه از طریق مقعد، بنابراین زن دچار سرد مزاجی و بی میلی جنسی شده و در آینده نزدیک خود را موجودی می یابد که وسیله دفع شهوت شوهرش شده و خودش نباید از این عمل خدادادی لذتی ببرد.

ب. از آنجا که ساختمان مقعد طوری است که ظرفیت پذیرش آلت مرد را ندارد (برخلاف واژن یا فرج که خاصیت ارتجاعی و لغزنده دارد) و هر لحظه امکان آسیب دیدگی ماهیچه حلقوی (اسفنگتر) دهانه مقعد و حتی پارگی آن وجوددارد، در نتیجه، زن گرفتار درجاتی از بی اختیاری مدفوع شده و نیازمندجراحی و عوارض بعدی می شود. چون مرد در حال لذت جنسی فقط به فکردفع شهوت خود است و حرکات بدون کنترل او هر لحظه می تواند به زن آسیب فیزیکی وارد کند.

ج. مقعد محل ذخیره فضولات دستگاه گوارش (مدفوع) است که حاوی میکروب های فراوانی است. در اثر مالش و دخول آلت مرد این میکروب ها می توانند وارد دستگاه تناسلی مرد شده او را به عفونت های خاصی مبتلاسازند. در حالی که مقاربت از راه واژن یا فرج چنین عوارضی به همراه ندارد.

د. مخاط مقعد بسیار ظریف و نازک است و احتمال پارگی و انتقال ویروس ایدز ازطریق آن به داخل خون زیاد است و حتی یکی از علل شیوع ایدز در غرب ازطریق جنسی، لواط و مقاربت از طریق مقعد است.

ه. از آنجا که دهانه مقعد دارای ماهیچه ای حلقوی است، مانند یک کش محکم دور آلت مرد را گرفته و در لحظه خروج منی مانند یک سد عمل می کند و دراثر این عمل احتمال پس زدن منی به عقب و فشار به کیسه های منی و غدّه پروستات و عوارض ناشی از آن زیاد است. البته اگر کسانی تمایل داشته باشندتا از باسن همسر نیز لذت ببرند می توانند از عقب به جلو زن دخول کنند.

  1. پرهیز از آمیزش در دوره قاعدگی (پریود)

در پایان گفتنی است؛ علاوه بر توصیه های اخلاقی و تبیین احکام شرعی دررساله های مراجع تقلید که همبستری در دوران قاعدگی را منع کرده اند و حرام دانسته اند، از نظر روانی- جنسی نیز این امر خطرناک است. زن در این دوران به ویژه در ابتدای آن دچار تنش، تخریب رحم، خونریزی، ضعف، افسردگی و استعداد عصبانیت و انواع اختلالات روحی است.

در این دوران، زن به مراقبت شدیدی نیاز دارد. چنانچه مردان به دلیل فشارغریزه جنسی، زنان خود را به برقراری رابطه جنسی وادارند علاوه بر این که ازنظر شرعی کار حرامی انجام داده اند و باید کفاره بپردازند. همچنین زمینه پرخاشگری و ناسازگاری زنان را فراهم و زندگی را با آسیب های جدّی درجهت ناسازگاری نیز مواجه ساخته اند. پس مناسب است برای تقویت سازگاری از این آسیب ها جلوگیری کنند.

منبع : پرسشها و پاسخهای دانشجویی؛ دفتر: ۴۸ (مهارت های زندگی)، ص: ۸۷

پی نوشت ها

.۱. «السّواك مطهّرة للفم و مرضاة للرّب»؛

( كلينى، كافى، ج ۶، ص ۴۹۵).

.۲. «لكلّ شى‏ء طهور و طهور الفم السّواك»؛

( مجلسى، بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۱۴۰).

۳..«فى السّواك اثْنتا عشرة خصلةً هو من السّنة و مطهرة للفم و مجلاة للبصر و يرضى الربّ و يذهبُ بالبلغم و يزيد فى الحفظ و يبيض الاسنان و يضاعف الحسنات و يذهب بِالحَفْرِ و يشدّ اللثّة و يشهّى الطّعام و تفرح به الملائكة»؛

( كلينى، كافى، ج ۶، ص ۴۹۵).

۴.. «صلاة ركعتين بسواك افضل من سبعين ركعة بغير سواك»؛

( الحر العاملى، وسايل الشيعه، ج ۲، ص ۱۹).

۵. . «ثلاثة يهد من البدن: دخول الحمام على البطنة و الغشيان على الإمتلاء و نكاح العجانيز»؛

( الحر العاملى، وسايل الشيعه، ج ۲۰، ص ۲۵۵).

۶.  . «لاتجامع امرأتك من قيام فانّ ذلك من فعل الحمير»؛

( الحرالعاملى، وسايل الشيعه، ج ۲، ص ۲۵۳).

۷. على اسلامى‏ نسب، درمان‏هاى جنسى، ص ۱۴۱.

۸. على حسين‏ زاده، همسران سازگار، ص ۳۲۵.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *